Galamb József a Ford T-modell egyik megalkotója

1881. február 3-án született Makón, egy szegény református parasztcsalád második legidősebb gyermekeként. Elemi iskoláit, valamint a gimnázium első négy évét szülővárosában végezte el. Édesapja korai halála miatt az iskoláztatás költségeit az addigra ügyvédként befutott bátyja állta.
Tanulmányait Szegeden folytatta , ahol a legkedvesebb tanárjai közé tartozott Csonka János (szintén az autóipar egyik úttörője) öccse, Ferenc is. Majd a Budapesti Állami Felsőipari Iskolának hallgatója lett (amely a Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karának elődjének tekinthető). Itt 1901 júniusában kapott végbizonyítványt.

 

Pályakezdése

Legelső munkahelye a diósgyőri Vasgyár, ahol üzemmérnöki diplomával rendelkező műszaki rajzolóként ténykedett. 1901-ben behívták kötelező katonai szolgálatra a pólai haditengerészethez.

Egy év múlva leszerelhetett. A katonaság után dolgozott Hódmezővásárhelyen, Aradon és Békéscsabán is. 1903-ban elnyerte a Magyar Automobil Rt. 300 koronás ösztöndíját, amelyet tanulmányi útra lehetett fordítani. Az útja során ellátogatott Drezdába, Hamburgba, Berlinbe és Brémába. Ez utóbbi helyen elfogyott a pénze, ezért kénytelen volt hajógyári munkásnak állni. Ezután érkezett Frankfurt Am Mainba, ahol felvette az Adler Automobil Company, ahol motor összeszerelőként alkalmazták.

Útja Amerikába

Galamb József minden vágya az Amerikába jutás volt, hogy ott megnézhesse az 1904-es autó-világkiállítást. Ez végül sok viszontagság után sikerült. Például pénzszűkében vállalt munkát a Thomson Leather Decoration Company-nál, mint falburkolati díszítő. Ugyancsak ténykedett a a pittsburghi Westinghouse műveknél, ahol szerszámokat készített. Ezeken a munkahelyeken keresett pénzből tudott St.Louisba utazni a kiállításra. Ezután az eredeti elképzelése az volt, hogy visszatér az Adler gyárba, de ezt meggondolta és inkább keletnek indult. Clevelandbe érkezésekor már kiválóan beszélte az angol nyelvet, ezért itt géptervezői állást keresett. Kapott is ilyet: Stearn’s Automobile Company-nál helyezkedett el. 1905-ben Detroitba utazott egy barátja meghívására, amely „kiruccanás” fontos dolog lett az életében, hiszen itt telepedett le és itt ismerkedett meg Henry Forddal, aki munkát ajánlott neki.

A Ford évek

1905. december 11-én kezdett el dolgozni a Ford Motor Company-nál, műszaki rajzolóként. A gyár ekkoriban még egyik alkatrészét sem önállóan gyártotta: mindent a Dodge Brothers-től rendeltek. Galamb József áttervezte az N modell teljes hűtőrendszerét, amely olyan sikeres lett, hogy kinevezték a cég főkonstruktőrévé. Farkas Jenővel és Childe Harold Wills-szel megalkotta a világhírű T modell alkatrészeinek tervét. Ebben a modellben használtak először olyan forradalmi megoldásokat mint például a bolygóműves sebességváltó vagy a levehető hengerfejű motor. 1915-től elkezdték gyártani az első sorozatgyártású traktort, a Fordson-t. Az első világháború alatt hadigépek szerkesztésével foglalkozott (tengeralattjáró-keresővel, harckocsikkal, repülőgépmotorokkal), de a sebesültszállító autók tervét is neki köszönhetjük. Részt vett a V-8 modell kialakításában, pályamunkás vagonokat és teherautókat is tervezett. A Ford máig használt márkafeliratát is ő rajzolta meg. A második világháború idején Henry Ford ötletére hathengeres kiskocsit tervezett, amely 1942-ben készült el. A gyár főmérnöke, később igazgatója lett. A gyár tulajdonosa nagy becsben tartotta tehetséges tervezőjét; Galamb évi fizetése 75 000 dollár volt – ennyit keresett az Egyesült Államok elnöke is.

Magánélete

Galamb József sohasem felejtette honnan indult: testvéreit támogatta, segítségével tudtak Makón lerakatot létesíteni, ahol a Ford gyár termékeit árulták.

1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik a Felsőipari Iskolában kívántak tanulni.

1917-ben nősült meg, két lánya született:

  • Clair (1918)
  • Gloria(1921)

Az 1940-es években a magyarországi politikai helyzet miatt már nem tarthatta családjával a kapcsolatot. Testvérei idehaza folyamatos zaklatásnak voltak kitéve, a makói lerakatot államosították, az ÁVO lefoglalta a tengerentúlról érkező pótalkatrészeket. Gyomorbántalmak, majd szívbetegség gyötörte. Egy szívrohamból felépülve 1944 márciusában az aktív munkától visszavonult, orvosai tanácsára kérte nyugdíjazását. Az amerikai autógyártás fellegvárában, Detroitban halt meg, 1955-ben.

Forrás anyagok:

  • Wikipedia
  • Totalcar
  • sztnh.hu

Vélemény, hozzászólás?

Betekintés a következő cikkbe

Egy sziget-két érdek: az Írországi konfliktus

hét feb 19 , 2018
1969-ben véres polgár háború kezdődött Észak-Írországban. A katolikus és a protestáns lakosok álltak szemben egymással, ám valójában sokkalta inkább Nagy-Britannia fennhatóságának megmaradása, vagy nem megmaradása az igazi indok.

Belépés

Press77 Facebook

  • A Press77 magazin megújult formában és tartalmakkal indult újra.
  • Jó olvasást és hasznos informálódás kiván minden kedves olvasójának a
  • Press77 szerkesztősége.
toggle