Rekurrens arc a Kertvárosból-Interjú Szatmáry Kristóffal

A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség újraválasztott egyéni országos képviselőjével készítettünk  interjút. Beszélgettünk a pályafutása kezdeteiről, terveiről és a tervezett metró-hév vonalának összekötéséről.

 

 

 

Milyen út vezetett a parlamenti székéhez?

– 1993-ban léptem be a Fideszbe. 2002-ben választottak először itt a kerületben önkormányzati képviselővé, egészen 2010-ig voltam tagja a testületnek. Több olyan fontos eredményt sikerült elérnünk, amelyek újabb erőt és ösztönzést adtak nekem személyesen is, hogy érdemes a közéletben tevékenykedni. Ez volt az az időszak, amikor például a volt szovjet laktanyát sikerült közösségi célok szolgálatába állítani. Idén ünnepeltük az Erzsébet-ligeti Strand és Uszoda 10 éves jubileumát. Akkor azért indítottuk útjára ezt a fejlesztést, mert a budapesti kerületek közül egyedül nekünk nem volt fedett létesítményünk. Azóta pedig folyamatosan fejlesztjük, bővítjük a strandot, amelyhez már országgyűlési képviselőként tudtam újabb forrásokat szerezni, hisz 2006 óta vagyok tagja a Parlamentnek, 2014 óta mint a választókerület egyéni képviselője. Igazából az elért eredményeink és a helyi közösség visszajelzései azok, amelyek azt mondatják velem, hogy igenis lehet és érdemes is tenni a kerületért. A továbbiakban is ezt a munkát szeretném folytatni, mert bár sokat fejlődtünk az elmúlt években, de mindig akad tennivaló. Ezúton is szeretném megköszönni azt a választói bizalmat, amely lehetővé teszi, hogy tovább dolgozhassak a választókerületért.

– A 13. VK. országgyűlési képviselőjeként egyik fontos témája a 2-es metró és a gödöllői hév összekötésének megvalósítása. 

– Az előttünk álló évek egyik legjelentősebb fejlesztése lesz a 2-es Metró és a gödöllői HÉV összekötése, amelynek eredményeként a Déli pályaudvarról átszállás nélkül lehetne majd Gödöllőre vagy éppen Csömörre utazni. A fejlesztésre már csak azért is szükség van, mert az érintett települések lakossága az elmúlt bő évtizedben évben ugrásszerűen megnőtt. A környéket ma már másfélszer annyian lakják, mint 15 évvel ezelőtt, és a gépjárművek száma is sokkal nagyobb. Naponta 40 ezren használják a HÉV-et, ezenfelül pedig 33 ezren autóval közlekednek. Mindez óriási plusz autós forgalmat generál, ami egyre nagyobb környezeti és közlekedési teher a főváros számára. Ezt is le tudja majd venni róla a megújult vonal.
A fejlesztés azonban nemcsak a metró és a HÉV vonal összeépítését jelentené. Jelentős korszerűsítést is elvégeznénk a vonalakon. Újra kell gondolni a mostani HÉV-megállók kiosztását is, hiszen azok még a negyven évvel ezelőtti igényekhez igazodnak. Az utasok kényelmét is a XXI. századi igényekhez kell igazítani. A peronok akadálymentesek lesznek, fedett utas váróval. Ezen kívül az egységesített nyomvonalon a műszakilag elavult, negyven éves HÉV-szerelvények helyett újak közlekednének. Utóbbiak hűthetőek és fűthetőek lesznek, méretük pedig húsz méterrel hosszabb, mint a jelenlegi szerelvényeké, és a zsúfoltság elkerülése érdekében 20 százalékkal több férőhellyel is rendelkeznek majd. A változás a menetidőben is meg fog mutatkozni. Az infrastruktúra fejlesztésével megszűnnének a sebességkorlátozások, amelyek miatt például a 25 kilométeres Örs vezér tere-Gödöllő távolságot a HÉV 50 perc alatt teszi meg. A fejlesztéssel viszont Gödöllő és a Déli pályaudvar között a menetidő jellemzően mintegy 30 százalékkal csökkenne.
Azt mondhatom, hogy biztató a helyzet a projekt megvalósításával kapcsolatban. Jövő évre már meglehetnek a jogerős építési engedélyek, a 2020 utáni uniós ciklusban pedig elkezdődhet a beruházás. Ezzel valamennyi érintett településen, így a XVI. kerületben élők is sokat nyerhetnek, hiszen gyorsabban, kényelmesebben juthatunk el úti célunkhoz nap mint nap, és jelentősen csökkennek az autósforgalommal a környezeti ártalmak is, és persze a mindezzel járó mindennapi stressz is.

– Túl vagyunk a választáson. Ebben a kampányban helyi szinten is eléggé durva hangvételű
politikai közbeszéd volt jellemző. Személy szerint érték-e Önt támadások?

– Általánosan elmondható, hogy a választások idejére a közéleti szereplők megnyilvánulásai, az egyes sajtótermékek hangvétele sok esetben alulmúlják az egyébként elvárható szintet. Azt gondolom azonban, hogy ez itt a kerületünkben eddig nem volt jellemző. Régóta benne vagyok a helyi közéletben, de azt biztosan állíthatom, hogy egy bizonyos szintet soha nem léptünk át. Ha csak a 2014-es országgyűlési választásokra gondolok, az például mentes volt mindenféle mocskolódástól. Legnagyobb sajnálatomra azonban ez az idei választásokra már nem mondható el. Akadt egy olyan baloldali ellenzéki jelölt, aki egy eddig itt nem létező negatív politikai kultúrát hozott magával. A politikai ellenfelek családjának támadása, az öncélú provokáció és a hazugságok folyamatos hangoztatása eddig nem volt része a helyi közéletnek. Nagyon remélem, hogy a kampánynak ezt a rosszízű részét április 8-a után magunk mögött hagytuk, és az érintettek ráébrednek, hogy ezzel csak mérgezni tudják a közösség életét. A következő választásoknak pedig úgy tudunk majd neki futni, hogy mindenki tisztességes eszközöket használ céljai eléréséhez.

– Mint újraválasztott országgyűlési képviselő milyen elképzelésekkel folytatja parlamenti
munkáját?

– Itt születtem, és mindig is a választókerületben éltem, ezért ezer szállal kötődök a környezetemhez. Családom már generációk óta itt él. Ez is egy olyan ösztönző számomra, hogy tisztességgel és teljes erőbedobással képviseljem a helyiek érdekeit az Országgyűlésben. Arra büszke vagyok, hogy az én önkormányzati képviselői, majd országgyűlési képviselői munkám is benne van abban, hogy az egyik legélhetőbb és legbiztonságosabb kerülete lettünk a fővárosnak. Négy gyermek édesapjaként magam is jól tudom, hogy ezek milyen fontosak.
Továbbra is azt a nyugodt, építkező politikát szeretném folytatni, amely az elmúlt években is jellemző volt, hogy mindannyian biztonságos, komfortos és töretlenül fejlődő kerületet tudjunk otthonunkul.

– A stabil parlamenti többség lehetővé teszi az előre mutató képviselői munkát. Választókörzetét tekintve ez milyen további fejlődést hozhat?

Budapest XVI. kerülete ma már az egyik legélhetőbb városrész Budapesten, láthatóan hatalmas volt a fejlődés itt az elmúlt években. De persze mindig van tennivaló. A HÉV-metró összekötésének fontosságáról már beszéltünk, ezt el kell a lehetőségekhez képest mihamarabb indítani. Ha már a közlekedésnél tartunk, elmondható, hogy a Kertvárosban az utóbbi jó néhány évben különös figyelmet fordítottunk az utak felújítására, új utak építésére. Erre jó példa, hogy a 2014 és 2019 közötti időszakra vállalt 40 út megépítését már az elmúlt év végére sikerült teljesíteni. Éppen ezért gondolom azt, hogy el kell érnünk, hogy a következő ciklusra Budapest belterületén valamennyi földút szűnjön meg, aszfaltozzuk le azokat. Az első eredményt már sikerült is nemrég elérnünk, hisz 100 milliárd forintot ítélt meg erre a kormány. Külső kerület lévén, mi is érintettek vagyunk ebben a programban, 16 kilométer földutunk fog megszűnni. Közel egy évet dolgoztam ezért az eredményért jómagam is, és továbbra is kiemelten fogom kezelni az ügyet, hogy zökkenőmentesen haladjanak a munkálatok. Azt a forrást pedig, amit egyébként a kerület a földutak aszfaltozására szánt volna, iskolák, óvodák, orvosi rendelők megújítására fordíthatjuk.
Új bölcsődei és óvodai férőhelyeket is kell létesítünk. A Napsugár Bölcsőde mintegy 60 férőhelyes bővítésének alapkőletétele már meg is történt az év elején.
Fejleszteni kell a kerületi szakrendelőt és a körzetes kistarcsai kórház is megérett már a felújításra. A két intézmény tekintetében jó hír, hogy már sikerült megszereznünk a szükséges forrásokat a kormányzattól, így ezek a munkálatok ebben a ciklusban megindulnak.

– A képviselői munkáján kívül egyéb közéleti tervei vannak-e?

– Évek óta vagyok társadalmi megbízatásban Zugló, de mondhatjuk, hogy a főváros egyik legnagyobb múltú egyesületének, a BVSC-Zuglónak az elnöke. Ezt a megbízatást a továbbiakban is szeretném ellátni. Fontos feladatok előtt állunk a klubnál. Több éves munkánk elismerése, hogy a klub 3 milliárd forint értékű, 2017-18-as fejlesztési tervét a kormány 1,2 milliárd forinttal támogatja. Folytatódik az uszodafejlesztés, megújul a kézilabdacsarnok, a központi épület, számos labdarúgó pálya is épül. Az elmúlt közel négy évben már eddig is mintegy 3 milliárd forintnyi beruházást valósítottunk meg. A fejlődésnek köszönhetően korosztályos sportolóink sorra hozzák az érmeket a nemzetközi versenyekről, igazolva a különböző szakosztályokban zajló munka magas színvonalát. Mintegy 1 500 sportolónk 90 százaléka gyermek. Ez azért is örvendetes, mert nagyon fontosnak tartjuk az egészséges életmódra, a rendszeres testmozgásra való nevelést.
A BVSC-Zugló elnökeként fontos kapocsként tekintek a sportklubra, ahol egyre több zuglói és kertvárosi gyermek és felnőtt sportol. Ez a megbízatásom is segít, hogy többet tudjak tenni a választókerületem fejlődéséért. Klubunk, mint közvetlen környezetünk legnagyobb egyesülete számára kiemelten fontos a társadalmi felelősségvállalás is, mint például az iskolai sportolás támogatása, melyből hosszútávon mi is profitálhatunk. Ennek szellemében támogatta a BVSC azokat a fejlesztéseket is például, amelynek eredményeként a kertvárosi Táncsics Mihály Általános Iskolában és Gimnáziumban, valamint a zuglói Szent István Gimnáziumban is gumiborítású kézilabdapályát vehettek birtokba a diákok.

Fontosnak tartom mindezek mellett a civil kezdeményezések támogatását is, hiszen ezek az egészséges közélet elengedhetetlen részei. Jómagam indítottam útjára az az alapítványt évekkel ezelőtt, amelynek munkája eredményeként átadhattuk a Reformátorok terét Közép-Európa legjelentősebb reformációs emlékműmével tavaly, az 500. évfordulón. Ezért is igyekszem támogatni azokat a civil kezdeményezéseket, rendezvényeket, amelyek közösségünk érdekeit szolgálják.

(KIEMELT KÉP: Szatmáry Kristóf bocsájtotta rendelkezésünkre)

Vélemény, hozzászólás?

  • Bőzsöny Ferenc- A magyar rádiózás egyik legismertebb hangja (Magyar Nagyok)
  • A CEU mellett tüntettek (Események,Közéleti)
  • 100 éve történt: az őszi rózsás forradalom (Nagyító)
  • Gyászvasárnap- 1956. november 4-e emlékezetére (Nagyító)
  • Tisza István emlékkonferencia ( Események, Kulturális)
  • Kocs-az utazószekér szülőföldje (Csodálatos Európa, Magyarország)
toggle