A gyalogosok védelme?!- Interjú Gál Józseffel

Évente mintegy 900 embert ütnek el kijelölt gyalogátkelőhelyen.
Az LMP fővárosi közgyűlési képviselője a napokban nyújtott be ezen balesetek megelőzésére szolgáló javaslatot.
Gál Józseffel beszélgettünk.

 

 

A témáról szóló sajtótájékoztatóján kiemelten beszélt az iskolák, oktatási intézmények körül lévő zebrák baleseti veszélyeiről.
Milyen megoldási javaslatuk van a megelőzésre?

– Többrétű a probléma: Az első ilyen az, hogy a meglévő zebrákat is karban kellene tartani, még jobban kiemeltté tenni. Egy-két helyen már láthatóak ezek a narancssárga alapon felfestett átkelőhelyek, amik valamennyire kitűnnek a szürke aszfaltból, de ez nem elegendő. Az egyik javaslatunk éppen erre irányul, az Ún. zászlós rendszer bevezetése. Ez úgy működik, hogy a gyalogos megérkezik a zebrához, elveszi a zászlót az egyik oldalon, átmegy a másikra és ott leteszi a tartójába. Ez a módszer eléggé figyelemfelkeltő az autósok számára. Egyébként ez már kiválóan működik Kecskeméten, vagy éppen Gödöllőn. Budapesten ez nincs elég helyen még bevezetve. Pedig épp a főváros az, ahol elöl kell járni az innovációkban, s iránymutatónak kell lenni. A következő gond, hogy nem minden iskolánál van megfelelően biztosítva a gyalogos átkelés. A rendőrségnek volt ilyen akciója, amely során láthatósági karszalagokat osztogattak az iskolás gyermekeknek, de ez úgy gondolom nem elegendő. Igen is szükség volna arra, hogy rendőröket állítsanak ki csúcsidőben a forgalmas csomópontoknál lévő zebrákhoz.
Az autósok sem figyelnek annyira, amennyire kellene és az iskolások sem szokták még meg-főleg a kisebbek-azt, hogy körültekintően haladjanak át az átkelőhelyen.
A rendőri jelenlét ezeken a helyeken mindenképpen javítaná a közlekedés biztonságát.

– Engedjen meg egy közbe vetőleges kérdést: említette a rendőri jelenlétet.
Ha jól tudjuk, akkor a közterület felügyelet felett az önkormányzat diszponál és majdnem azonos jogkörrel rendelkezik.

Akkor miért nem lehet megoldás, hogy őket vezényeljék ki ezekhez a
közlekedési gócpontokhoz?

– Igen, ez is egy megoldás lehetne. Pont ezért fogok beterjeszteni egy javaslatot a főváros elé.
Ez a beterjesztés arról szól, hogy készítsenek egy akciótervet e probléma megoldására.
Nyilván ez már a mostani iskolakezdésig nem valósul meg, de ha esetleg jövőre igen, akkor már sokkal jobb a helyzet.
Az volna a cél, hogy akik a fővárosban erre illetékesek, van hozzá megfelelő szakmai tudásuk, elég tapasztalatuk, azok üljenek le és készítsenek egy életképes akciótervet.

Miért nem visznek a főváros elé konkrét akciótervet?

– Abban hiszek, hogy először megpróbáljuk közösen megoldani az ügyet. Természetesen nálunk is vannak szakemberek, akik értenek a közlekedésbiztonság ügyéhez, de jómagam a közös gondolkodás híve vagyok. Ez egyedüli LMP-s képviselőként a közgyűlésben sokszor ütközik nehézségekbe…
A városházán lévő szakemberek-és ez teljesen független a pártoktól- sokkal több tapasztalattal rendelkeznek. Nagyon szívesen részt veszek egy ilyen terv kidolgozásában, de az első lépés: nézzük meg, van-e szándék a főváros részéről? Amennyiben az lesz az előterjesztés vége, hogy azt a Fideszes többség leszavazza, akkor az LMP saját maga fog készíteni egy akciótervet.
Ennek politikán felüli ügynek kell lennie!

– A gyalogosátkelő helyek kérdésével szorosan összefügg a közlekedési kultúra, vagy sok esetben kulturálatlanság.
Terveznek-e olyan programot, mely ennek javítására irányul?

– Úgy gondolom, hogy ez nem a politikusok dolga lenne, hanem sokkal inkább a hatóságoké.
Budapesten a BKK feladatkörébe kellene tartoznia. Például, hogy a nyári felújítási munkálatok alatt is szavatolva legyen a közlekedés biztonsága. Az egész fővárosban lenne mit javítani a közlekedésszervezésen. Foghatják arra, hogy nincs elég munkaerő, de véleményem szerint akarat kérdése.
Ha a BKK komolyabban venné feladatát, akkor szerveznének az iskolákba ilyen jellegű felvilágosító előadásokat. Tudomásom szerint jelenleg ilyen nincs, még csak tervbe véve se.
Nagy kérdés a forgalomban résztvevő különböző típusú járművek összehangolása is.
Értem ez alatt, hogy az autósok, biciklisek, a tömegközlekedés, illetve a gyalogosok hogyan tudnak jól, egymást kiegészítve közlekedni. Erre jó példa a P+R parkolók ügye.
(A P+R parkolókról már korábban készítettünk interjút-a SZERK.)

Eddig sok szó esett a meglévő problémákról.
Ám fontos kérdés az is, hogy milyen megoldási javaslatai vannak?
Végezetül, kérem  ossza meg ezeket.

– Két megoldás létezik szerintünk. Az egyik amit az interjú elején említettem, miszerint a meglévő zebrákat fel kell újítani, illetve még jobban láthatóvá tenni. A másik fontos dolog, az új zebrák szükségszerűsége. Ma már létezik az ún. okos zebra, melyben egy érzékelő van elhelyezve.
Ez az érzékelő észleli ha egy gyalogos át szeretne kelni az úton. Az útra telepített kis lámpák villogással figyelmeztetik a közeledő autósokat, akik ezáltal jobban láthatják. Jelenleg Debrecenben van már ilyen, de úgy gondolom jobban is elterjedhetne. Ezen kívül az a lámpa rendszer is kiválóan működik, mely egy gombbal van ellátva, amit a gyalogosnak kell megnyomnia.
Ilyennel már sok helyen lehet találkozni Magyarországon is.

(KIEMELT KÉP: LMP honlapja)

Vélemény, hozzászólás?

Betekintés a következő cikkbe

In Memoriam 9/11

ked Sze 11 , 2018
17 éve, 2001. szeptember 11-én történt az Egyesült Államok elleni öngyilkos terrortámadás sorozat. Az említett nap reggelén 19 gépeltérítő vette át az irányítást négy repülőjáraton. Tették ezt azon okból, hogy megtámadják az Egyesült Államok több híres építményét. Magazinunk erről a szomorú és tragikus eseményről képgalériával emlékezik meg, melyeket külföldi sajtóból […]

Belépés

Press77 Facebook

  • Köszöntjük a Press77 Magazin főoldalán. Kellemes informálódást és jó olvasást kiván
  • a Press77 magazin szerkesztősége
  • #vigyazzunkegymasra
toggle