Kultúra és Közélet

Holdtölte a tavon- Az 50. Kékszalag történelme

Ma rajtolt el az 50. Kékszalag vitorlásverseny. Ennek kapcsán cikkünkben a megmérettetés történelmével és egyéb érdekes tényeivel foglalkozunk.

 

 

Az első verseny 1934. július 27-én rajtolt el, Balatonfüredről. A 21 hajó részvételével zajlott megmérettetést Ugron Gábor nyerte, Rabonbán nevezetű hajóval.
A verseny nagy sikerére tekintettel ezután kétévente rendezték meg.
Európa legnagyobb tókerülő versenye már ekkor is kelet felé vezetett. Akkoriban Alsóörsnél, ma már Kenesénél kerülik a résztvevők az első bóját. Siófok felé veszik az irányt, majd a Tihanyi-csövön át Keszthely a cél. Innen indulnak vissza a versenyzők Balatonfüredre. A táv légvonalban 155 km.

1936-ban és ’38-ban Kovács Béla győzedelmeskedett. 1940-ben Kultsár Istvánné Gordon Evelyn ért elsőként célba, majd 1942-ben szintén Ő diadalmaskodott. A Tramontána nevű hajósáról elnevezett díjat(Gordon Evelyn Díjat) 2011- óta osztják ki, amit minden évben a verseny legjobb női kormányosa kap meg. Külön érdekesség, hogy ez a hajó mindmáig a legsikeresebb a Kékszalag történetében.
Összesen 7-szer sikerült nyerni ezzel.

1944-ben sötét időszak következett a verseny életében. A Világháború kitörése miatt nem rendezték meg, habár ebben az évben a Hungária Yacht Club kiirt egy kisebb távú versenyt.
Ez a Balatonfüred- Kereked-Zamárdi háromszög pályát írta le. Egy héttel az országot ért legnagyobb amerikai légitámadás után, július 8-án 23 hajó részvételével rajtolt el.

A háború után 1947-ben rendezték meg újra a Kékszalagot.

Ami a rekordokat illeti: A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta.
Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt ért be. Ezt az időt a Fifty-Fifty nevű katamaránnal Józsa Márton és csapata 10 óra 32 perces rekorddal döntötte meg. Ám ez még nem minden!
Két évvel később-a jóval kedvezőbb időjárásnak is köszönhetően- megdöntötték 2012-es rekordjukat:
7 óra 13 perc 57 másodperces idővel értek a célba. Ez a jelenlegi pálya csúcs.

A leghosszabb ideig tartó verseny 1953-ban volt, amikor szintén a Nemere II. ért be elsőként 40 órás idővel. Így tehát az 1955-ös rekordja előtt e hajónak volt egy ilyen rekordja is.
Ez úgy lehetséges, hogy a Balaton szeszélyes mivolta miatt 1953-ban épp nagyon kedvezőtlen időjárás uralkodott a verseny szempontjából.
Ma már ez nem fordulhat elő, mivel a célba érés idejét 48 órában limitálták.

2001-óta évente rendezik meg a Kékszalag vitorlásversenyt.

Na de miért kék a szalag?

Régen a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, a tradíciót később átvették a gőzösök is. A vitorlás sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese az árbóccsúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelentő szalagot.
Az első verseny idején ezt a szokást ültette át a Balatonra az azt kiíró Hungária Yacht Club.
Azóta is a Balatont leggyorsabban körbevitorlázó hajó nyeri el e szalagot.

Az 50-ik Kékszalag ma rajtolt el és a július 28-án 18:00 órakor tartandó ünnepélyes díjátadóval ér véget.

(KIEMELT KÉP: hajozas.hu , Forrás:hunsailing.hu)

Legfrissebb

2 perc olvasási idő
3 perc olvasási idő
3 perc olvasási idő
  • Köszöntjük a Press77 Magazin főoldalán!
  • Az újság havi megjelenésre állt át.
  • Az új tartalmak minden hónap utolsó vasárnapján jelennek meg.
toggle